torsdag 17 mars 2011

Hur långt är ett snöre?

Ja, det var motfrågan jag fick när jag frågade min kompis om hur långt vi skulle springa på ett långpass. Vad är långt och vad är kort ligger givetvis i betraktarens ögon. Efter att jag genomför ett pass förra veckan skrev jag det på FB. En bekant klankade genast ner på det och tyckte det var för kort för att kallas långpass. Om han bara ville vara dryg(kanske lite) eller om det faktiskt var så att han inte ansåg det som ett långpass vet jag inte, jag har inte ställt den frågan än.
För mig är ett pass närmare 20km ett långpass. Eller....vad jag kallar mina pass är en underordnad sak. Det viktigaste för mig är att jag få ut något av det. Att köra 12x500m o hög hastighet är ett bra pass, men relativt kort i distans.

Idag fick jag till ett långpass och med sällskap också. H skulle köra ett 20km pass i full fart enligt sitt träningsschema. Han reviderade farten redan innan till den fart han vill hålla på Sthlm Marathon i år. Snittfarten på hela passet blev straxt under 5min/km. Under passet hade jag en bra känsla och jag kunde springa avslappnat hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar