fredag 11 mars 2011

Veckans längsta pass

Här kommer en sammmanfattning av dagens långpass.
Planen var att starta 13.00 för springa minst 4timmar. Starten var vid KTH och gick Valhallavägen söderut mot gärdet. Rundade kaknästornet och siktade på den sydligaste bron till Djurgården. Någonstans blev det fel och jag stod plötsligt på en djurkyrkogård. Det var inte planen så jag stannnade klockan och luskade fran min position med hjälp av telefonen. Såg ut en bra väg pinade vidare, dock utan att starta klockan. Upptäckte misstaget efter kanske 2km(ska kolla upp det senare). Styrde kosan mot stadshuset och Kungsholmen. Ett varv runt ön för att ta en kortare paus för att byta sportflaska och trycka i mig en gel. Sprang vidare över Gamla Stan och vidare motsols runt söder. Ett av målen med passet var att försöka hitta känslan och flytet. Vid hornstull styrde jag kosan söderut och närmaste vägen hem. När jag hade 4-5km kvar fick jag ett telefonsamtal från frugan som undrade när jag skulle komma hem. Jag gav henne en tid som kanske var något optimistisk. Insåg det när jag fortsätte. Vad gör man när man är sist, man tar längre steg oftare. Ökade tempot med ca 30s/km. Det kändes givetvis en del och trodde inte att jag skulle kunna hålla det, men det gjorde jag. När jag kommit fram efter drygt 4timmars löpning kände jag mig ganska ok i benen och att jag skulle kunnat hålla farten som jag avslutade passet i ett bra tag till. Det var ett bra kvitto på min teäningsstatus.
Jag körde passet med två vätskekällor, en flaska i midjebälte med hög koncentrerad sportdryck samt en liten rygga med vätskeblåsa med vatten i. Sportdrycken som jag inte testat tidigare var mjölkig och ganska mättande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar